Archives

RESEPI BUKA PUASA MUDAH – AYAM GORENG CRISPY DAN SAMBAL KICAP

Salam  6 Ramdhan dan hai semua. Alhamdulillah, sudah 6 hari kita menjalani ibadah puasa. Mesti ramai ibu-ibu yang mencari resepi buka puasa yang mudah bukan? Lebih-lebih lagi ibu yang bekerja di pejabat yag mungkin tidak punya banyak masa untuk memasak di rumah. Anda boleh cuba resepi ini untuk dihidangkan semasa berbuka bersama keluarga. Anak-anak pun pasti suka

RESEPI AYAM GORENG CRISPY DAN SAMBAL KICAP

Bahan-bahan untuk Ayam Goreng Crispy

– 5 ketul kepak ayam

– 1 biji bawang putih ( ditumbuk)

– Kicap Manis Adabi ( Gambar kicap ni boleh tengok di bawah)

– 1 sudu sos tiram

– Garam, ajinomoto dan gula secukup rasa

– Serbuk lada putih

– Tepung gandum

– Serbuk kari

Cara membuatnya;

Gaulkan semua bahan di atas kecuali tepung gandum dan serbuk kari.

Gaul sekali bawang putih, kicap , sos tiram, garam, ajinomot dan gula

Gaul sekali bawang putih, kicap , sos tiram, serbuk lada putih, garam, ajinomoto dan gula

Ayam dan bahan-bahan yang telah digaul bersama

Ayam dan bahan-bahan yang telah digaul bersama. Perap selama 10 minit

Kemudian, campur dan gaulkan tepung gandum dan serbuk kari. Letak tepung dahulu dan sedikit serbuk kari ya. Jangan serbuk kari terlebih pula 🙂

Mix dan gaulkan tepung gandum dan serbuk kari

Mix dan gaulkan tepung gandum dan serbuk kari

Kemudian ayam yang telah diperap tadi, digaul bersama dengan tepung yang kita campur dengan serbuk kari tadi

Ayam yang telah dilapisi dengan tepung

Ayam yang telah dilapisi dengan tepung

Masa menggoreng ayam pun nampak cantik :)

Masa menggoreng pun ayam  nampak cantik 🙂

Kemudian, goreng ayam sehingga kekuning-kuningan. Siap!

Ayamg goreng Crispy

Ayam goreng Crispy

Ok, seterusnya kita buat sambal kicap pula sebagai cicah Ayam Goreng Crispy kita pula

Cara-cara membuat Sambal Kicap Ayam Goreng Crispy

Bahan-bahannya adalah;

– Limau kasturi 2 biji

– Cili padi 2 biji

– Kicap Manis Adabi

– Bawang merah sebiji – dihiris

– Garam dan ajinomoto secukup rasa

Bahan-bahan asas sambal kicap mudah

Bahan-bahan asas sambal kicap mudah. Perah limau dan campurkan semua bahan-bahan di atas

Kemudian, tambah Kicap Manis Adabi dengan campuran kita tadi

sambal kicap 3

Tambah Kicap Manis Adabi dengan bahan-bahan yang kta telah campurkan tadi

 

Ok, siap. Sangat sesuai dihidangkan bersama Ayam Goreng Crispy kita tadi. Yummy!

Kalau mahu rasa pedas sikit boleh tambah cili tu ya :). Selamat mencuba!

 

sambal kicap mudah

Sambal kicap dah siap. Jom cicah dengan Ayam Goreng Crispy

Share

SAMBAL TERUNG BERKICAP YANG MUDAH DAN LAZAT

Siapa peminat terung dan mahu hidangan terung yang mudah serta lazat???

Hari ni saya ingin kongsikan tentang Sambal Terung Berkicap yang mudah dan cepat disiapkan. Ia sangat sesuai buat sesiapa yang rasa tidak punya banyak masa untuk memasak dan ingin kurangkan minyak dalam masakan. Faham-fahamlah, terung ni kalau digoreng, confirm serap minyak

Bahan-bahannya

– Terung

– Lada / Cili padi

– Limau kasturi

– Bawang goreng

– Garam dan ajinomoto secukup rasa. Boleh tambah gula jika inginkan rasa yang manis

– Kicap manis Adabi

 

Bahan-bahan yang diperlukan

Bahan-bahan yang diperlukan

Cara-caranya

Potong terung dan goreng.

Potong limau untk mendapatkan jusnya dan bawang untuk digoreng

 

Potong bahan-bahan di atas

Potong bahan-bahan di atas

 

Campurkan kesemua bahan-bahan di atas sehingga sebati

 

Campurkan dan gaulkan Terun yang telah digoreng, perhan iam kasturi, lada, bawang goreng, garam, ajinomoto dan kicap

Campurkan dan gaulkan terung yang telah digoreng, perahan limau kasturi, lada, bawang goreng, garam, ajinomoto, gula dan kicap

SIAP!

Kalau ada rasa yang kurang, contoh anda lebih suka rasa yang pedas, boleh tambah cili atau lada lebih banyak. Terpulang kepada citarasa anda 🙂

SAMABAL TERUNG BERKICAP DAH SIAP!

SAMABAL TERUNG BERKICAP DAH SIAP!

Walaupun muka tak lawa, tapi confirm sedap!!! Hehe.. Selamat mencuba 🙂

Share

RESEPI MUDAH SAMBAL BELACAN TOMATO

Semalam tengah-tengah masak kari ayam, teringin pula nak masak sayur. Tapi kemalasan menjelma. Terus teringat tomato masa tu. Ada projek senang dan mudah tapi sedap mahu dilakukan.. Hehe..

Bahan-bahan untuk Sambal Belacan Tomato

Bahan-bahan untuk Sambal Belacan Tomato

Oleh kerana kemalasan yang teramat sangat, terhasillah Sambal Belacan Tomato ini. Bahan-bahannya terdiri daripada bahan-bahan yang memang terdapat di dapur kita

Bahan-bahan Sambal Belacan Tomato

– Tomato 1 atau 2 biji. Kalau nak ratah tomato banyak-banyak, boleh letak lebih daripada 1 biji. Belah-belahkan tomato tu

– Belacan Setengah sudu

– Jus limau kasturi

– Lada / Cili padi

– Bawang merah  1 biji. Dihiris nipis

– Garam dan ajinomoto secukup rasa

Cara-cara membuatnya

Ambil semua bahan tadi dan letakkan dalam mangkuk. Selepas itu, gaul sehingga rata. Tambahkan apa yan anda rasa kurang. SIAP!

Sambal Belacan Tomato mudah

Sambal Belacan Tomato mudah

Muka tidak cantik sangat bila dah siap. Tapi rasa dia MasyaAllah. Makan dengan nasi panas-panas memang terbaik! Pergghhhhh!!!

Selamat menjamu selera 🙂

Share